Wednesday, October 24, 2012

: MALU YANG HILANG, RIAK YANG TIDAK TERLIHAT ::

(Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang)

ADIK : "Kak, kenapa saya TAK PERNAH pun nampak akak letak gambar akak kat dalam FB?"

Terdiam, dan kemudian akal fikiran menyusun kata. Termangu-mangu untuk mengungkapkannya.
AKAK : "Sebab akak MALU, dik.."

ADIK : "Erk, malu? Akak, kan PAKAI PURDAH, nak malu apanya kak. BUKAN orang tau pun muka akak.."

Diam sebentar.
AKAK : "Dik, akak pakai purdah BUKAN SEBAB akak nak bagitahu kat semua orang yang akak pakai purdah. Tambahan pula niat akak berFB bukan untuk mencari kenalan hatta berkenal-kenalan dengan orang baru. NIAT AKAK hanya satu je, untuk SHARE ape-apa yang bermanfaat. Biar manusia melihat SEGALA BEKALAN untuk mereka di dunia ini di wall akak, BUKAN MEMERHATIKAN siapa akak.."

ADIK : "Tapi, kak, saya tengok RAMAI BUDAK yang pakai purdah suka letak gambar-gambar mereka kat FB? Ada tu, satu gambar ni, saya tengok, dia tulis kat gambar tuh, 'sahaja aku berniqob kerana Allah'. Apa pendapat akak?"

Aku terdiam. Memerhatikan sekeliling, cuba untuk mencari ayat yang sesuai. Bukan aku tak boleh terus lancar mengeluarkan pendapat, cuma sahaja berurusan dengan perkara yang boleh mendatangkan fitnah ini, akal fikiran serta ilmu itu perlu seiring.

AKAK : "Dik, di antara DOSA ZAHIR dengan DOSA BATIN, dosa batinlah yang PALING BERAT kerana kesalahan di dalam hati TIDAK DILIHAT oleh manusia lain dan JARANg-JARANG TEGURAN dapat menyedarkannya. Dosa zahir, terang-terang kita nampak salah dan terus kita tegur. Tapi, kat dalam..siapa yang tahu, dik melainkan kita dan Allah sahaja.."

~~~~~> Wahai adikku yang kusayang, bila kita rasa malu, kita TUTUP..dan bila kita tutup pada zahir, CUBALAH pula untuk MENUTUP BATIN kita..memang, di akhir zaman ini, TERLALU RAMAI yang MEMAKAI PURDAH, tetapi, di antara keramaian itu..nak jumpa MUTIARA yang benar-benar menutup kerana MENCARI KEREDHAAN Allah itu SANGAT SUSAH..

#Renungan ♥♥

No comments:

Post a Comment