Saturday, October 20, 2012

Permata Seorang Isteri..

"pekerjaan yang paling MULIA untuk isteri anda adalah menjadi seorang surirumah.." 

- ada sebilangan wanita yang bekerja melatah selepas mendengar statement ini?.. maka status FBnya dihujankan dengan rasa tidak puas hati dengan mengatakan 
apa yang dia lakukan untuk bekerja di siang hari dan terus sambung menguruskan rumahtangga sebaik saja pulang ke rumah adalah lebih BERAT daripada surirumah.

ya, MEMANG BENAR ada surirumah kerjanya tidak berat, kerana, dia ada maid, atau anak dia seorang atau suami bergaji besar maka hidup dia lengkap dan selesa di rumah. (tapi selalunya kerja sebagai surirumah memang mencabar) Namun isunya di sini ialah BUKAN membandingkan pekerjaan mana yang lebih BERAT antara wanita bekerja dan menjadi surirumah kerana kata kuncinya ialah yang lebih MULIA..

Justeru, jika isteri2 perlu bekerja untuk menambah pendapatan keluarga, berusahalah untuk bekerja dari rumah. mungkin saja bekerja dengan orang tapi pejabatnya di rumah. tujuannya untuk mengurangkan pergerakan atau aktiviti sosial bercampur gaul antara lelaki dan wanita yang bukan muhrimnya. ISLAM memandang wanita sangat mulia, harus dipelihara dan dilindungi sentiasa.

selain itu, golongan isteri dan ibu2 akan mempunyai lebih masa, tenaga, kreativiti dan tumpuan untuk mencurahkan kasih sayang buat suami, dan anak2 tersayang.. wallahu'alam.

p/s: Statement di atas tidak bermaksud tidak perlu kerja sebagai cikgu, doktor,etc yg memerlukan juga golongan wanita. ini adalah persoalan antara kerja yang lebih mulia.harap faham.. :) selain memang sebenarnya wanita dibenarkan bekerja dengan syarat mematuhi garis panduan agama.

No comments:

Post a Comment